U bevindt zich hier: Antidepressiva, meer reclame dan bewijs
Verder naar: Johan's columns voor het maandblad GezondNu
Algemeen:
Disclaimer
Contact info
Onze filosofie
Vacature voor een arts (m/v)
Antidepressiva
Meer reclame dan bewijs
Ruim 800.000 mensen in Nederland gebruikten in 2008 een antidepressivum en in dat zelfde jaar werd er voor 86 miljoen euro aan antidepressiva besteed.
In de eerste week van 2010 publiceerde het medisch tijdschrift JAMA een onderzoek over de werkzaamheid van antidepressiva. Het onderzoek betreft een zogenaamde meta-analyse, een analyse van gepubliceerde onderzoeken uit de periode van 1980 tot maart 2009.
In totaal betreft de meta-analyse 6 degelijke studies met in totaal 718 patiënten. Bij mensen die een ernstige depressie hadden was een duidelijk effect meetbaar. Echter bij mensen met een lichte of matige depressie blijkt dat er geen duidelijk effect is van antidepressiva, het was niet beter dan het placebo middel.
Hier vallen dus miljoenen euro’s per jaar te besparen in de gezondheidszorg. Betekent dit nu dat het merendeel van de mensen die nu antidepressiva krijgen voorgeschreven mogelijk beter kunnen stoppen?
Ja, voor zeer veel gebruikers waarschijnlijk wel en Nee, antidepressiva kunnen gunstig werken bij ernstige depressie en er worden veel antidepressiva voorgeschreven voor andere klachten. Denk hierbij aan slapeloosheid, angststoornissen en chronische pijnklachten. Stoppen en vermindering dient onder begeleiding van een arts te gebeuren.
Wel laat de bovenstaande studie zien dat het zinvol is om kritisch te kijken naar het gemak waarmee een antidepressivum wordt voorgeschreven. Geregeld is het dus niet of nauwelijks zinvol terwijl de bijwerkingen vaak behoorlijk heftig kunnen zijn. Bovendien zijn er veel gezondere alternatieven beschikbaar met als belangrijkste een gestandaardiseerd extract van Sint Janskruid.
Andere voorbeelden van natuurlijke middelen tegen depressie zijn extra beweging en vooral (hard)looptraining. Ook meditatie, mindfulness, de Sedona methode, yoga, acupunctuur en ondersteuning door gesprekken en inzichtgevende therapie zijn zinvol bij depressie. Een gezondere voeding, rijk aan de B-vitaminen (evt. aangevuld als vit. B-complex capsules) en de inname van curcuma (geelwortel) en omega-3 vetzuren (uit vette vis of visolie capsules, walnoten en postelein) kunnen eveneens bijdragen aan een betere stemming.
In mijn praktijk schrijf ik verder vaak twee aminozuren voor te weten l-tyrosine en l-tryptofaan. L-Tyrosine neem je ’s ochtends voor het ontbijt en ondersteunt de werking van de schildklier en werkt activerend. Veel depressieve vrouwen hebben een te trage schildklier, zie o.a. op internet www.hypomaarniethappy.nl) (en veel depressieve mannen hebben een te laag testosteron gehalte).
L-Tryptofaan werkt als kalmerend middel, dit neem je dan voor het slapen voor een betere nachtrust en het is de voorloper van serotonine, hetgeen mogelijk positief is voor de stemming.
Door l-tryptofaan aan te vullen stimuleer je de natuurlijke aanmaak van serotonine. Een antidepressivum remt de afbraak van serotonine. Zelf denk ik het vaak beter is een natuurlijk proces te ondersteunen dan te belemmeren.
Wil je alvast iets van de werking van l-tryptofaan ervaren neem dan eens voor het slapen een bananenmilkshake (banaan in de blender met wat geitenmelk of sojamelk). Is wel duurder dan een antidepressivum (zolang u die nog vergoed krijgt).
Kader:
Meer info over de zin en onzin van medicatie bij psychische aandoeningen valt te lezen in de boeken Wim J. van der Steen: “Nieuwe wegen voor de psychiatrie” en Trudy Dehue: “De Depressie-epidemie”. Zelfhulpboeken die ik kan aanraden zijn o.a : David Servan Schreiber: “Uw brein als medicijn” en Willem van de Sanden: “Depressie actief overwinnen”.
Johan Bolhuis, arts
www.natuurarts.nl