Antioxidanten helpen kanker???
Anti-oxidanten helpen groei kanker?
En suiker nog meer!
Het stond groot in de Volkskrant: “Anti-oxidanten helpen groei kanker”. Gevolg: vele patiënten van mij ongerust, toch even bellen of e-mailen: “moet ik nu wel doorgaan met inname van selenium, vitamine C of een Multi?”
De Volkskrant schreef dat onderzoekers van de Harvard universiteit in het laboratorium kankercellen kweekten en ontdekten dat kankercellen die eigenlijk ten dode waren opgeschreven vanwege gebrek aan energie, in leven werden gehouden door de aanwezigheid van anti-oxidanten. Hun bevindingen werden gepubliceerd in het tijdschrift Nature. Wat de Volkskrant niet vermeld is dat het slechts een ingezonden brief betreft in Nature.
Kankercellen komen vooral aan energie door glucose (druivensuiker) te verbranden. Is er te weinig glucose dan kunnen ze ook aan energie komen door vetzuuroxidatie (vetverbranding). Bij deze vetzuuroxidatie ontstaan vrije radicalen die de cel kunnen beschadigen, waardoor de kankercel kan sterven. Anti-oxidanten vangen juist die vrije radicalen waardoor ze mogelijk de kankercellen zouden kunnen helpen met overleven.
Na vele honderden gunstige studies over anti-oxidanten vinden we nu een mogelijk nadeel van twee vrij weinig toegepaste anti-oxidanten, te weten Trolox (een kunstmatige vorm van vitamine E) en N-Acetylcysteine. Het gaat dus niet om bekende anti-oxidanten als vitamine C, groene thee, selenium of flavonoïden, maar het laat wel zien dat er nog veel onderzocht moet worden. Verder vond het onderzoek plaats in een laboratorium en bevindingen uit een kweekbakje kun je niet meteen vertalen naar wat het in ons lichaam doet. De titel van de Volkskrant is dus onnodig verontrustend.
Is het zinvol om anti-oxidanten te nemen ter bescherming tegen kanker en als je al kanker hebt?
Ik durf nog steeds te zeggen van wel. Op onze website www.ngoo.nl staan vele honderden studies die een gunstig effect laten zien. Het betreffen hier goede gerandomiseerde onderzoeken bij mensen naar de werking van natuurlijke stoffen of therapieën, waarvan ook een groot deel gaat over anti-oxidanten. Een feit is dat vele stoffen die werken als anti-oxidant ook nog andere functies hebben. Zo is selenium een anti-oxidant, maar kan het ook helpen met zware metalen onschadelijk maken, zorgt het voor een betere schildklierfunctie en is het betrokken bij vele enzymfuncties. Verder zijn bronnen van anti-oxidanten bijvoorbeeld fruit of groenten ook nog rijk aan andere gunstige stoffen.
Het is dus te simpel om te zeggen in een bakje kankercellen is het niet goed, dus het is mogelijk niet goed voor ons. Zeer waarschijnlijk als ze wat suiker hadden toegevoegd hadden de kankercellen ook langer geleefd. Maar ik heb nog nooit een krantenartikel gezien waarbij met grote letters staat: Suiker helpt kankercellen groeien. Best wel gek toch?
Johan Bolhuis, arts
www.natuurarts.nl
Kader:
Onbetwiste maatregelen tegen kanker:
- Rook niet
- Drink geen alcohol of zeer met mate
- Zorg voor een gezond gewicht (eet minder suiker, drink geen frisdrank)
- Beweeg tenminste 6 x per week 30 minuten intensief (je moet er warm van worden)
- Eet gezond, een voeding vol vezels en anti-oxidanten: groente & fruit
- Eet geen of zo weinig mogelijk rood vlees, eet geen bewerkt vlees (zoals frikandellen en worst)
Toevoeging: 24 nov. 2009: Zie ook het artikel van Engelbert Valstar: Met geslepen lancet: Professor Kroket. Tijdschrift voor Orthomoleculaire Geneeskunde, oktober 2009, 24e jaargang, nr. 5, waarin hij nog eens duidelijk uitlegt dat er behoorlijk wat rammelt aan het onderzoek. Zo is de dosering van NAC extreem hoog (ruim 50 x meer NAC dan normaal therapeutisch wordt gegeven) en is er geen onderzoek gedaan naar stimulerend effect van NAC op de celdeling. Dit was alleen bij de Trolox getest. Verder maakt hij nog eens duidelijk dat suppletie met NAC in studies bij mensen juist een gunstig effect laat zien: minder bijwerkingen op de zenuwen (neuropathie) tijdens chemo indien NAC wordt toegevoegd.


