Eet als een aap
gezondNU 9 2011
Eet als een aap
Vers fruit en rauwe groente voorkomen een beroerte
In de meeste dierentuinen hangen waarschuwingsbordjes dat we de apen niet moeten voeren, daar worden ze ziek van. Maar ons DNA is voor 98,5 procent hetzelfde als die van een chimpansee. Is onze voeding dan niet bijna hetzelfde?
In de dierentuin Paigton Zoo in Devon deden negen vrijwilligers een grappig experiment. Ze hadden allen een iets hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol en gingen twaalf dagen bij de apen logeren. Ze sliepen in tenten naast het apenverblijf en kregen een dagelijks een grote koelbox met daarin vijf kilo fruit, groente, noten en honing (in totaal 2300 calorieën). Ze aten onder andere broccoli, wortelen, kool, tomaten, fruit, hazelnoten, walnoten en water. Na een week kregen ze een beetje gekookte vette vis.
Hun gemiddelde bloeddruk zakte in twaalf dagen van 140/83 naar 122/76, hun zoutinname ging van een gemiddelde twaalf gram naar één gram per dag en hun vetinname daalde van dertien procent naar vijf procent. Hun cholesterol zakte gemiddeld 23 procent in twaalf dagen tijd. Het gemiddelde gewichtsverlies was 4,4 kilo.
De deelnemers voelden zich goed op het dieet, maar hadden wel moeite om ’s avonds alles op te hebben omdat ze zo veel moesten kauwen. Verder moesten ze vaak naar het toilet en waren ze erg winderig.
Bij een chimpansee is bijna de helft van de voeding wild fruit, dit bevat drie keer minder suiker dan ons gekweekte fruit en drie keer meer vezels. De andere helft van hun voeding bestaat uit rauwe bladeren en bloemen, knoppen en pitten met daarin veel vitamine C, vezels, chlorofyl, kalium en magnesium. Hun inname van zout, eiwitten of vetten is minimaal.
Een chimpansee haalt zo uit zijn voeding zeker 3000 mg vitamine C per dag. Een derde van zijn voeding bestaat uit vezels. Hoeveel vezels en hoeveel vitamine C eet u per dag?
Aan de universiteit van Wageningen keek onderzoeker Linda Oude Griep of mensen die veel groente en fruit eten, minder kans hebben op een beroerte of minder kans hebben op een hartinfarct. De onderzoeksgroep bevatte 20.069 mannen en vrouwen en ze werden tien jaar gevolgd.
De mensen die veel rauwe groente en fruit aten (meer dan 262 gram onbewerkte voeding), hadden 36 procent minder kans op een beroerte en 34 procent minder kans op een hartinfarct dan mensen die minder dan 92 gram aten. Bij bewerkte voeding (zoals vruchtensap, appelmoes, ketchup, conserven, gekookte groenten) werd geen verschil gemeten bij de kans op beroerte. Wel gaf bewerkte voeding verrassend een minder grote kans op een hartinfarct, al geeft rauwe voeding een nóg lagere kans.
Verhitten en bewerken van voedsel heeft soms als voordeel dat gezonde stoffen als lycopeen, bètacaroteen en foliumzuur makkelijker worden opgenomen, mogelijk dat dit het gunstige effect op een hartinfarct verklaard. Het nadeel van verhitten is dat er minder verzadiging optreedt (appelmoes eet je sneller dan een appel, sinaasappelsap bevat minder vezels dan een verse sinaasappel). Verder gaat door het verhitten een deel van de vitaminen, antioxidanten, mineralen en enzymen verloren en eiwitten veranderen soms in voor ons lichaam niet goed verdraagbare stoffen.
Het is niet het eerste onderzoek dat een verband legt tussen gezonde voeding en ziekte. In een eerdere column besprak ik al het dieet van dr. Seignalet en het paleodieet. Dit soort diëten bevatten veel meer rauwe producten en veel vezels en lijken een oplossing te bieden tegen ontstekingen, diabetes, astma, auto-immuunziekten, overgewicht en kanker.
Rauwe voeding lijkt gezonder dan gekookte of bewerkte voeding. Maar moeten we de hele dag rauwe groente en fruit kauwen? Nee, met behulp van een goede blender of een sapcentrifuge kan iedereen op eenvoudige wijze veel meer groente binnenkrijgen.
[kader]
[kop] Food Matters
Recent zag ik de indrukwekkende documentaire Food Matters (zie foodmatters.tv ), een echte aanrader. Het laat zien wat er mis is met onze huidige voeding, hoe ver we afstaan van de natuur en hoe voeding u ziek kan maken. Maar ook hoe gezonde voeding en aanvulling met supplementen u beter kan maken. U kunt alvast beginnen met meer salades en groene smoothies.
[credit] Johan Bolhuis, natuurarts.nl






